Wanneer je aan 1000 Vlamingen zou vragen om een assistentiewoning te beschrijven, dan krijg je heel vaak dezelfde uitleg. Ze moeten wel weten wat een assistentiewoning is, want we merken dat het begrip ‘serviceflats’ nog steeds veel bekender is. Het Departement Zorg dient dringend campagne te voeren rond assistentiewoningen in het algemeen. De laatste campagne dateert van 2017 en sindsdien is er enorm veel veranderd in onze maatschappij en in het woonconcept. Bij Paloma vinden we dat het zoveel meer is dan een rode knop!
Een foute perceptie
Volgens de gemiddelde Vlaming is een project van assistentiewoningen een groot gebouw vol met kleine flatjes voor oude mensen met een gezondheidsprobleem. Vaak verwijzen ze ook naar “een rode knop” waarop de bewoner kan duwen wanneer hij/zij in nood is. Als dit de publieke opinie is én blijft, dan heeft de sector van assistentiewoningen een groot probleem!
De perceptie van de gemiddelde Vlaming wordt gevoed door groepen van assistentiewoningen die gekoppeld zijn aan een woonzorgcentrum. In deze gekoppelde woonvorm merken we dat de zorggraad van de bewoners inderdaad fors hoger ligt dan in project van assistentiewoningen die stand alone zijn gebouwd. Wanneer je in de gekoppelde woonvormen binnenkomt, merk je inderdaad dat het een verlengde is van het woonzorgcentrum. Dit trekt de vitale 72-jarige steeds minder aan, en hier willen we bij Paloma op inspelen.
De ideale assistentiewoning
Wil je van een project met assistentiewoningen een succes maken? Dan moet dit een mengeling zijn van een residentieel appartement, een hotel, een co-housingproject en een project van assistentiewoningen. De veiligheid van de bewoners (de rode knop) blijft uiteraard een essentieel onderdeel. Echter moet er meer aandacht zijn voor:
- sociale connectie tussen de bewoners
- een leuke en betrokken buurt
- een mix van leeftijden
- Gedeelde (ontspanning)ruimtes binnen en buiten, …
- Gedeelde tijd: samen babbelen, samen eten, samen vergaderen,…
- Gedeelde waarden/intentie: duurzaamheid, overconsumptie, sociaal contact, elkaar helpen,…
- Frequente en ongeplande interacties
- vitaliteit, gezondheid en comfort (minder uitsluitend op zorg)
Assistentiewoningen een positief imago bieden
Paloma werkt enorm hard aan het veranderen van het negatieve imago van assistentiewoningen. Neem eens een andere houding aan en kijk naar assistentiewoningen als een co-housingproject met een woonassistent die de rol van community-manager op zich neemt. Je krijgt dan al snel een heel ander en positiever gevoel. Uiteraard moeten we ons houden aan het woonzorgdecreet, maar los daarvan zijn er zoveel zaken mogelijk die alles aantrekkelijker, betaalbaarder en gewoonweg logischer maken.
Een assistentiewoning is zoveel meer dan een flat met een rode knop
Onze aanpak werkt
Het positieve aan het hele verhaal? Onze aanpak werkt! Paloma heeft met een vernieuwde visie de afgelopen 2 jaar 600 assistentiewoningen overgenomen als beheersinstantie in heel Vlaanderen. Het resultaat? Naar verloop van tijd alleen maar positieve resultaten qua bezetting en tevredenheid bij de bewoners. Dit is de beste marketing die je kan wensen. “Uiteraard is er ook bij ons nog werk aan de winkel”, zegt bestuurder Marc Driesen van Paloma. “Maar het feit is wel dat we de goede weg ingeslagen zijn op het juiste moment.”