De beste marketing voor assistentiewoningen

Wanneer starten jullie met advertenties en Facebook? Dat is een vraag die we vaak krijgen van eigenaars wanneer we een groep van assistentiewoningen hebben overgenomen. Ons antwoord is vrij eenvoudig: wanneer het project er klaar voor is!

Het is al lang geen geheim meer wanneer ik zeg dat meer dan 60% van de eigenaars die een assistentiewoning hebben gekocht niet exact weten wat ze nu effectief hebben gekocht, wat er in de overeenkomsten staat en hoe dat nu in de praktijk allemaal in z’n werk gaat. Het is alsof je een auto hebt gekocht maar niet exact weet van welk merk en met welke motorisatie.

Ik ben misschien met bovenstaande stelling wat cru ten opzichte van de eigenaars maar het is wel een bijzonder belangrijk gegeven. Doordat men niet exact weet wat men gekocht heeft ontstaan er verwachtingen die niet te rijmen zijn met de realiteit. Ook bewoners vatten moeilijk wat het concept van erkende assistentiewoningen exact inhoudt.

Communicatie

Om goede marketing te kunnen voeren voor assistentiewoningen start je met het opkuisen van de interne keuken. Eerst dienen de bewoners (en hun familie) te begrijpen wat ze van je als beheersinstantie kunnen verwachten. Wat zit er exact in je basisdienstverlening? Hoe werkt de crisiszorg? Wanneer is de woonassistent aanwezig en hoe kan je hen bereiken? Wat is het verschil tussen een appartement en een assistentiewoning,…

Wanneer dit duidelijk wordt voor de bewoner is het tijd om hen steeds meer te betrekken bij de operationele werking. Als beheersinstantie werk je in functie van de bewoners. Hoe meer de dagdagelijkse werking aansluit bij de wensen en de verwachtingen van de bewoners… zoveel tevredener worden ze! Het dienen je ambassadeurs te worden voordat je kan starten met wilde advertentiecampagnes in magazines, kranten en Facebook.

Ook het gebouw dient in goede staat te zijn en de mogelijkheden te bieden die bewoners nodig hebben. Vaak kampen projecten jaren met voorlopige opleveringen omdat de aannemer nog tal van tekortkomingen dient op te lossen. Iets waar de overheid trouwens dringend iets aan dient te doen…. dit zou geen jaren mogen duren!

Loving our community

Ook eigenaars dienen actief mee te werken aan het succes van het project. In tegenstelling tot een residentieel appartement “verkopen” we een woonconcept met assistentiewoningen…niet enkel de bakstenen! Dat is een cruciaal verschil waar menige makelaars en marketingkantoren zich aan mispakken.Eigenaars dienen mee het project mond aan mond te promoten. Het is aan de beheersinstantie om eigenaars “de tools” te geven (info, inzichten,…) om de juiste dingen te vertellen en dat liefst op een positieve manier.

Eerst wandelen,… dan lopen!

Wanneer ik spreek over marketing heb ik het over de perceptie die onze klanten (bewoners en eigenaars) hebben van het project. Wat vertellen ze over het project? Niemand kan beter “reclame maken” dan een tevreden bewoner, een dochter/zoon van een bewoner of een eigenaar.

De reden dat we steeds meer belang hechten aan de mening van een naaste is omdat de reclamewereld (Facebook, advertenties,…) zo massaal overal aanwezig zijn dat het troebel en ongeloofwaardig wordt. Daarom geloven we met Paloma in een aanpak waarin we eerst beginnen te wandelen (het informeren en overtuigen van bewoners en eigenaars) om nadien te gaan lopen met het uitsturen van advertentiecampagnes. Enkel zo kom je tot een duurzame verhuur die op lange termijn zijn vruchten zal afwerpen. Enkel zo voorkom je one hit wonders en leegstand in je project.

Conclusie

In tal van projecten krijgen we brochures in handen waarin beloftes staan die niet stroken met de realiteit. Brochures die door bewoners als lachwekkend worden beschouwd omdat ze zaken vertellen die niet kloppen.

Te vroeg starten met marketing is zoals een winkel openen waarvan de vitrine nog bouwvallig is. Eerst dienen de bestaande bewoners tevreden te zijn (je winkel in orde te zijn) voordat je kan starten met het voeren van doorgedreven marketing.

Tevreden bewoners ontstaan wanneer de verwachtingen van hen overeenstemmen met de realiteit of deze zelfs overtreffen. Wanneer de bewoners niet exact begrijpen wat assistentiewoningen zijn weten ze niet wat ze mogen verwachten.Daarom is het zo belangrijk om keer op keer te herhalen wat je gaat doen en waarom dat je dit doet samen met hen.

Eigenaars hebben zich in het verleden (bij de aankoop) vaak onvoldoende ingelicht en zoeken nu massaal naar oplossingen. De oplossing is niet enkel het veranderen van beheersinstantie. De oplossing voor eigenaars is het bekomen van inzichten (duidelijke objectieve info) die hen meehelpen te werken aan het succes van de residentie. Want projecten met boze eigenaars zijn vaak projecten waar 5 eigenaars exact weten wat het probleem is en 50 eigenaars die denken te weten wat het probleem is maar de bal volledig misslaan.

Laten we concluderen dat marketing voeren voor assistentiewoningen heel eenvoudig zou moeten zijn…. het bekomen van tevreden bewoners. Meer heb je in principe niet nodig!

Ontdek de Paloma brochure!

Met Paloma Vlaanderen staan we bekend voor ons uniek woonconcept! Wij zijn erin geslaagd om betaalbaarheid te koppelen aan dienstverlening met inhoud. Een inwonend conciërgekoppel, groepsvoordelen voor eigenaars en bewoners en meer!

Wil je graag meer weten?
Download onze brochure door het onderstaande formulier in te vullen.