Start met luisteren naar (potentiële) bewoners

Wil je een residentie van assistentiewoningen met een degelijke bezettingsgraad en waar de bewoners tevreden zijn? Dan dien je als beheersinstantie te starten met luisteren naar (potentiële) bewoners en te stoppen met tellen.

Heel wat projecten van erkende assistentiewoningen kampen met een beperkte bezetting. Deze beperkte bezettingsgraad heeft tal van oorzaken maar de hoofdoorzaak is dat “het product” dat beheersinstanties “verkopen” niet langer het product is waar de potentiële bewoners naar zoeken.

Wanneer je praat met eigenaars van assistentiewoningen, met bewoners en potentiële bewoners is het belangrijk om goed te luisteren naar hen. Eén voor één geven ze aan dat het servicepakket in de residenties te duur is en dat ze bij intrede al deze diensten & zorg (nog) niet nodig hebben. Wanneer je als beheersinstantie dan servicekosten blijft hanteren van meer dan €14/dag weet je dat je slechts een zeer beperkt aantal mensen zal aanspreken met je dienstverlening. De doelgroep die dit wenst te betalen bestaat maar is veel te klein om iedere maand opnieuw te zorgen voor voldoende verhuur om te komen tot een deftig aantal bewoners in de residentie.

Bewoners assistentiewoningen
Start met luisteren naar (potentiële) bewoners

Volgens mij is de sleutel tot succes om realistische verwachtingen/wensen van potentiële bewoners in kaart te brengen. Het doel als beheersinstantie is om deze verwachtingen niet enkel in te lossen voor eigenaars en bewoners maar wel om deze verwachtingen te overtreffen en dit liefst op momenten wanneer ze het niet verwachten. Wanneer je hier keer op keer in slaagt zorg je ervoor dat bewoners en eigenaars over je project en aanpak gaan praten met andere mensen en dan is de trein vertrokken.

Uiteraard zal je te weinig bewoners en eigenaars vinden in 2022 wanneer je servicekost per dag te hoog is. Wanneer je goed luistert naar bewoners hoor je hen zeggen dat ze bij intrede (wanneer potentiële bewoners in 96% van de gevallen nog bijna geen zorgen en service nodig hebben) liefst een zeer betaalbaar basispakket aangereikt krijgen van maximum €100/maand. Ook kosten voor de 2e persoon begrijpen ze niet dus kunnen best weggelaten worden. Ik merk als beheersinstantie in de loop der jaren dat koppels minder vragen stellen aan de woonassistent dan alleenstaande bewoners. Waarom zou je koppels dan belasten met een extra kost voor de 2e bewoner?

Onze 5 tips voor beheersinstanties

Tip 1: Wees gastvrij en zorg voor prettige sfeer in al je contacten met bewoners en eigenaars

Tip 2: Streef naar het maken van een persoonlijke indruk waaraan bewoners en eigenaars positieve herinneringen hebben

Tip 3: Zorg voor een zeer lage kost van de basisdienstverlening en werk een super krachtige facultatieve dienstverlening uit waarin bewoners kunnen groeien

Tip 4: Werk aan je communicatie met eigenaars en bewoners: vele problemen ontstaan vaak door onwetendheid en te zwakke communicatie

Tip 5: Wees niet blind voor nieuwe technologieën en integreer ze stap voor stap in je werking als ondersteunde factor en niet als vervangende factor

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren via mail of surf naar onze website

Ontdek de Paloma brochure!

Met Paloma Vlaanderen staan we bekend voor ons uniek woonconcept! Wij zijn erin geslaagd om betaalbaarheid te koppelen aan dienstverlening met inhoud. Een inwonend conciërgekoppel, groepsvoordelen voor eigenaars en bewoners en meer!

Wil je graag meer weten?
Download onze brochure door het onderstaande formulier in te vullen.