fbpx

Maakt technologie het verschil voor assistentiewoningen?

Mensen die ons kennen weten dat we zeer sterk geloven in de kracht van technologie. Maar wanneer het gaat over assistentiewoningen durven we te stellen dat er eerst andere prioriteiten zijn. De uitdagingen voor assistentiewoningen liggen op meerdere vlakken maar we dienen te beginnen bij het begin: imago & positionering!

Zoals jullie ondertussen al weten, focussen we ons 100% op assistentiewoningen. We hebben ons gespecialiseerd in het betaalbaar op maat uitbaten van assistentiewoningen. Ook de strategische online & offline marketing van assistentie-projecten is volledig ons ding.

Technologie

Om het concept van assistentiewoningen om te vormen naar een succes dien je de juiste stappen te volgen. Bij het bouwen van het huis start je ook niet met het hangen van een televisie aan de muur maar wel met een goede fundering. Dit is wat we via deze blog proberen duidelijk te maken. Teveel partijen zijn bezig met het opsmukken van het concept van assistentiewoningen door er een laagje kleur of technologie over te gieten. Laat het duidelijk zijn dat we een knap interieur & een hedendaagse technologie meer dan essentieel vinden maar daar ligt niet de grootste uitdaging.

Laten we het proberen uit te leggen met een voorbeeld. Wanneer we gaan analyseren wie we als beheersinstanties dienen te overtuigen, zijn dit hoofdzakelijk (75%) de kinderen van de senioren en de senior zelf. Iedereen heeft op één of andere manier een bepaald gevoel of idee over assistentiewoningen. We zijn er ooit op bezoek geweest bij onze eigen oma of hebben er ooit iemand bezocht. Anderen hebben er over horen vertellen. Velen van hen hebben de indruk dat het grote gebouwen zijn, bewoond door oude mensen met een klein of groot gezondheidsprobleem.

Enkel een gebouw voor 80 jarigen?

Wanneer het moment rijp is dat je eigen moeder naar een assistentiewoning gaat of wanneer je zelf deze overweging maakt, komen al deze gevoelens en vooroordelen weer naar boven. Hierdoor hebben heel veel mensen reeds voor zichzelf uitgemaakt dat assistentiewoningen niets voor hen zijn. Het past niet bij hun status. Wist je dat slechts 10% van de senioren de dag van vandaag zich ooit in een assistentiewoning ziet wonen?

Wanneer een groot deel van de bevolking deze perceptie heeft over je woonformule is het niet opportuun om over de inhoud van je concept beginnen te roepen. Al wat je zegt, zal weinig of niet gehoord worden. Het aanbieden van een app voor een residentie zal toekomstgericht de juiste stap zijn maar zal momenteel niemand overtuigen om juist wel te komen wonen in een assistentiewoning.

Verandering

Assistentiewoningen staan aan de vooravond van een enorme ommekeer. Zoals gezegd zal een likje verf niet meer volstaan… een grondige re-branding en herpositionering dringen zich op.

Wij als onderneming geloven dat we het woonconcept enkel kunnen veranderen door werkelijk het concept beter te te maken voor de juiste doelgroepen. Als we eerlijk zijn dienen we te bekennen dat 95% van het aanbod binnen de huidige assistentiewoningen gericht is naar mensen van 78 jaar en ouder. Ik hoor velen zeggen als argument: …daar zijn assistentiewoningen ook voor ontworpen in het verleden. Correct, maar computers zijn in verleden ook enkel ontworpen voor bedrijven en worden nu zelfs door kinderen gebruikt voor allerlei zaken. Je dient mee te evolueren, niet?

We zijn in het jaar 2021 en dienen onder ogen te zien dat assistentiewoningen weinig tot niet mee geëvolueerd zijn. Ondertussen hebben serviceflats 3 doelgroepen en niet enkel de 80 jarige die hoofdzakelijk opzoek is naar zorgondersteuning. Probeer de wensen, dromen en behoeften van de 3 doelgroepen in kaart te brengen. Ontwerp voor hen individueel de best mogelijke dienstverlening die je kan bedenken aan een prijs die iedereen kan/wil betalen voor hetgeen je te bieden hebt. Wanneer de doelgroepen je aanbod ervaren als een meerwaarde dien je hen ook munitie te geven om de juiste verhalen rond te vertellen aan mogelijks andere geïnteresseerden. Vanaf dan zit je basis goed en kan je starten met het scheppen & wegnemen van spanningen via technologie of andere dienstverleningen.

Hopelijk hebben we je via deze blog kunnen overtuigen dat technologie een meerwaarde zal zijn in de toekomst maar dat assistentiewoningen eerst de basis dienen te herpositioneren. Wanneer je na het lezen van deze mail nog vragen zou hebben mag je deze mailen naar info@palomavlaanderen.be of stuur een Whatsapp naar +32478786398. Meer blogs en informatie kan je vinden op onze website www.palomavlaanderen.be.

Deze blog werd geschreven door Marc Driesen

Ontdek de Paloma brochure!

Met Paloma Vlaanderen staan we bekend voor ons uniek woonconcept! Wij zijn erin geslaagd om betaalbaarheid te koppelen aan dienstverlening met inhoud. Een inwonend conciërgekoppel, groepsvoordelen voor eigenaars en bewoners en meer!

Wil je graag meer weten?
Download onze brochure door het onderstaande formulier in te vullen.