fbpx

Hoe blijf je relevant als groep van assistentiewoningen?

Om relevant te blijven als woonproject dient je mee te evolueren met de behoeften van je doelgroep(en). Wat 5 jaar geleden ” hot” was kan nu totaal passé zijn.Moet je zoals andere projecten exact dezelfde dienstverlening aanbieden? Moet je de focus op zorg blijven leggen of eerder op gezondheid en comfort? Kortom: hoe blijf je relevant in een zeer concurrentiële markt? Waarom moeten ze bij jou komen wonen?

In Vlaanderen werden enorm veel assistentiewoningen gebouwd. Om competitief en succesvol te zijn/blijven tov de andere projecten dient het glashelder te zijn waarom ze voor uw project moeten kiezen en niet voor het andere project. Hieronder beschrijven we via 5 tips waarom het belangrijk is om relevant te blijven:

1. Concurrentievoordeel

Door mee te blijven evolueren als groep van assistentiewoningen biedt dit nieuwe kansen. Wanneer je samen met al je conculega’s in dezelfde visvijver blijft vissen zal het zeer moeilijk worden om het verschil te (blijven) maken… tenzij je een concept hebt dat anders is en duidelijke voordelen biedt tov de andere projecten in de regio. Het zal je marktpositie versterken! Maak het bijvoorbeeld overduidelijk welke voordelen ze krijgen wanneer ze in uw project komen wonen: een lagere servicekost, diensten op afroep, een mix van leeftijden die ervoor zorgen dat het niet stigmatiserend is,…

2. Technologische ontwikkelingen

Post-corona stellen we vast dat technologie nog sneller geëvolueerd is. Het zou dom zijn om als beheersinstantie (uitbater) je hoofd in het zand te steken en hierop niet in te zetten. Je kan efficiënter werken, je kan je bewoners (incl hun familie) en eigenaars op een andere manier bereiken, je kan andere diensten aanbieden,… Er zijn dus tal van voordelen om steeds meer de digitale kaart te trekken. Toch is er binnen groepen van bewoners nog heel wat weerstand wanneer het gaat over iPads en smartphones. Deze weerstand is volledig normaal.

Paloma platform

Om deze weerstand stap voor stap te doen verdwijnen dient er vanuit de beheersinstantie educatie aangeboden te worden. In het begin zoeken we binnen het project naar 1 of 2 bewoners die reeds “digitaler” zijn. Deze bewoners worden de interne ambassadeurs. Het is dus wijs om eerst deze ambassadeurs op te leiden en nadien pas de rest van de bewoners. Wat ben je met enkele opleidingen te geven wanneer er te pas en te onpas een vraag zal komen wanneer de woonassistent er niet is? De lokale ambassadeur kan dan een absolute meerwaarde zijn om van binnenuit te digitaliseren.

3. Klantenbehoeften en voorkeuren

De klantenbehoeften van bewoners in 2018 zijn andere klantenbehoeften dan in het jaar 2023. Wanneer je jaren na elkaar hetzelfde blijft aanbieden (ook al zie je dat je een zwakke bezettingsgraad hebt) dan zal er ook niets veranderen. Je dient als onderneming iedere dag opnieuw een woonformule aan te bieden die de behoeften van bewoners kan bevredigen. Weet dat je niet met 1 formule een hele groep kan plezieren. Wanneer je 20 bewoners hebt mag je erop rekenen dat je 5 groepjes zal hebben van 4 personen die gelijkaardige voorkeuren heeft. Het is dus slimmer als uitbater om een betaalbare basisdienstverlening aan te bieden met daarnaast een hele lijst van diensten die ze zelf kunnen samenstellen. Op deze manier zal niemand het gevoel hebben teveel te betalen en zijn de diensten relevant voor iedere bewoner.

4. Innovatie

Door als beheersinstantie open te staan voor verandering en nieuwe ideeën (die bewoners en eigenaars aanreiken bijvoorbeeld) kan je innovatieve oplossingen bedenken, nieuwe markten aanboren en groeikansen creëren.

Binnen Paloma kunnen we 2 concrete voorbeelden geven van innovatie. Denken we aan Paloma Hubs die internationale startups de kans bieden hun technologische oplossingen aan te bieden aan onze bewoners. Innovatie komt op deze manier binnen handbereik van de beheersinstantie maar ook van de bewoners.

Paloma Hubs

Of wat denk je van Paloma Sea ? Met Paloma Sea bieden we niet alleen voordelen aan alle bewoners van Paloma… we zorgen er ook voor dat ideetjes van bewoners worden omgezet naar de praktijk. Kunnen beschikken over een verblijf aan zee met zorg & dienstverlening was één van de ideeën die vanuit een bewonersraad tot stand is gekomen.

5. Toekomstbestendigheid

Wanneer je niet langer relevant bent voor je bewoners vertaalt dit zich vaak in de bezettingsgraad van je project. Dus hoe toekomstbestendig ben je wanneer je niet blijft evolueren met je doelgroepen?

In 2023 dien je als onderneming wendbaar te zijn en je snel aan te kunnen passen. Assistentiewoningen zijn niet zoals woonzorgcentra. Bewoners van assistentiewoningen hebben nu een vraag en wensen hierop spoedig een antwoord. Hoe flexibel ben je als uitbater om je aan te passen aan snel veranderende marktomstandigheden, nieuwe trends en economische schommelingen?

Hopelijk hebben jullie na het lezen van deze blog begrepen dat de zorgsector en sector is zoals alle andere. Inspelen op behoeften is niet commercieel zijn maar wel oprecht mee willen denken met je (potentiële) bewoners. Want wanneer we passief zijn en behoudensgezindheid blijven aanmoedigden blijf je alle sector stilstaan en zullen de mensen die zoeken naar oplossingen je passeren zoals een sneltrein.

Ontdek de Paloma brochure!

Met Paloma Vlaanderen staan we bekend voor ons uniek woonconcept! Wij zijn erin geslaagd om betaalbaarheid te koppelen aan dienstverlening met inhoud. Een inwonend conciërgekoppel, groepsvoordelen voor eigenaars en bewoners en meer!

Wil je graag meer weten?
Download onze brochure door het onderstaande formulier in te vullen.