Het begrip “conciërge” is in de 19e eeuw ontstaan in Frankrijk en heeft in de jaren 1970 t/m 1990 in Vlaanderen een enorme groei gekend in openbare gebouwen en appartementsgebouwen. Sinds enkele jaren merken we dat er opnieuw meer nood is aan inwonende conciërges… een meer bijzonder binnen groepen van assistentiewoningen.(GAW’s) Wat is hiervoor de verklaring?
In de sector van assistentiewoningen is men opzoek naar comfort, betaalbaarheid, kwaliteit, beleving, service, continuïteit, inhoud en efficiëntie. Eén voor één troeven waarin een inwonende conciërge een zeer belangrijk rol kan spelen.
1. Inhoud
Wanneer je met 100 bewoners en eigenaars van assistentiewoningen in gesprek zou gaan krijg je zeer vaak te horen dat ze veel geld moeten betalen voor weinig inhoud. Erger nog: 82% van de bewoners geeft aan dat ze 9 van de 10 aangeboden diensten niet eens nodig hebben.
Hoe je het ook zou uitleggen: bewoners binnen assistentiewoningen betalen voor “service”. Service gaat vaak niet over de diensten die ze geleverd krijgen maar wel de manier waarop de diensten geleverd worden en de beleving errond. Het verschil tussen goede service en slechte service gaat vaak over aandacht voor de kleine dingen. Een boodschappendienst kan je in heel veel assistentiewoningen bekomen maar hoe snel kan een beheersinstantie inspelen op zo’n vraag buiten de uren van de woonassistent en/of buiten de kantooruren?
Wat als de elektriciteit uitvalt in de flat of in het gebouw? Wat als je mama plots geen verwarming (of warm water) heeft in haar flat? Wat als het brandalarm afgaat? Dient een bewonder van 79 jaar het brandalarm af te gaan zetten of wordt dit in uw residentie gedaan door een inwonende conciërge? Allemaal vragen waarmee je met een inwonende conciërge kort op de bal kan spelen en waarmee je met een conciërge meer inhoud aan de service kan geven.
2. Onderhoud
Een goed onderhouden proper gebouw dient één van de basiselementen te zijn voor GAW’s. Toch stellen we vast dat het onderhoud van zulke gebouwen een enorm dure opdracht is voor beheersinstanties en verenigingen van mede-eigenaars (VME’s). Externe firma’s vragen forse vergoedingen per uur, kosten voor gebruik materiaal, verplaatsingskosten + 21% btw die een VME niet kan recupereren.
Wanneer je met een inwonend conciërgekoppel zou werken zullen de vaste kosten voor onderhoud dalen, zullen de taken gebeuren wanneer ze dienen te gebeuren (geen weken wachten tot een firma zin heeft om langs te komen) en zullen de bewoners meer veiligheid een comfort ervaren.
3. Probleemoplossing
Met Paloma stellen we vast dat we met een inwonende conciërge vragen en problemen sneller kunnen oplossen en dat hierdoor de bewoners, de familie van bewoners en eigenaars meer service ervaren tegen een lagere kost.
Een inwonende conciërge is niet alleen een oplossing voor de uitbater maar ook voor de eigenaars en de syndicus die beroep kunnen doen op zijn/haar diensten als conciërge.
4. Conclusie
Conciërges zijn terug van weggeweest! Bewoners zijn opzoek naar een betaalbare service met inhoud… en die kan je volgens ons enkel goed leveren wanneer er ook een inwonend conciërgekoppel kan bieden. Een conciërge kan “ad hoc” iets doen zonder dat de bewoner moet wachten tot de woonassistent of iemand van de kinderen er is.
Een inwonend koppel zal niet alleen de bestaande bewoners (en hun familie) een veilig gevoel geven… het zal ook de verhuur boosten aangezien de beheersinstantie een meer betaalbare service aan kan bieden.
Wil je meer weten over het belang van conciërges binnen assistentiewoningen? Lees dan zeker verder op deze pagina.