Een woonassistent is geen vastgoedmakelaar

Het profiel van woonassistenten is administratief en zorgzaam. Verwachten dat ze ook nog commercieel genoeg zijn om de marketing, de rondleidingen en de opvolging van prospecten 100% goed te doen, is vaak een brug te ver. Logisch, want woonassistenten zijn GEEN vastgoedmakelaars!

Taakverdeling zorgt voor betaalbaarheid

We merken dat beheersinstanties in Vlaanderen 60% te veel taken op zich nemen. Beheersinstanties zijn geen immokantoren en geen syndici. De juiste prestaties bij de juiste partijen plaatsen, zal niet alleen de efficiëntie ten goede komen maar ook de betaalbaarheid.

Wanneer we kijken naar de tijdsbesteding van woonassistenten, merken we dat ze 62% van de tijd spenderen aan het registreren, coördineren en opvolgen van gebouwproblemen in de gemeenschappelijke en privatieve delen. Een job die niet bij een beheersinstantie hoort te zitten. Wanneer we hier ook nog alle rondleidingen met prospecten aan toevoegen, ontstaat er een totale wanverhouding in de functieomschrijving van een uitbater.

Een uitbater moet ervoor zorgen dat alle bewoners zich goed voelen in de residentie door voor hen zorg- en dienstverlening op maat te organiseren. Wanneer woonassistenten nog amper tijd vinden om net die zorg- en dienstverlening grondig op te nemen, dan weet je dat er iets fout zit in het concept. Het zit trouwens niet gewoon fout, het zorgt er ook voor dat het woonconcept veel duurder zal worden voor bewoners en eigenaars.

Advies assistentiewoningen
Taakverdeling in assistentiewoningen

Buitensporige prijzen

Dat de huidige uitbaters van assistentiewoningen vaak buitensporige prijzen vragen voor de servicecomponent of voor de leegstand, valt zeer goed te begrijpen. Je kan hen geen ongelijk geven! Wanneer je alle prestaties (tijdsinvesteringen) gaat optellen, dan moet hier ook een vergoeding tegenover staan.

Door de prestaties bij de juiste partijen te plaatsen, geef je woonassistenten opnieuw tijd voor de bewoners. Het laat ook toe om de servicecomponent te halveren en de leegstandsvergoeding volledig weg te werken. Dit uitbatingsconcept plaatst Zorg van de Toekomst vzw in de markt om de leegstand van assistentiewoningen in Vlaanderen een halt toe te roepen. Wat in het voordeel is van zowel vastgoedontwikkelaars, verenigingen van mede-eigenaars (VME’s) als van alle bewoners.

Heb je na het lezen van de blog nog vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren op info@palomavlaanderen.be of via het telefoonnummer +32478786398 . Meer info kan je vinden op onze website www.palomavlaanderen.be.

Deze blog werd geschreven door Marc Driesen.