Woonassistenten hebben super krachten!

Wanneer je kijkt naar het takenpakket van een gemiddelde woonassistent moet je toegeven dat deze mensen superkrachten dienen te hebben om hun job tot een goed einde te brengen.

De taak van een beheersinstantie is het coördineren van de zorg en dienstverlening in erkende assistentiewoningen. Wanneer we echter naar de praktijk kijken zien we dat 62% van hun werk bestaat uit gebouwbeheer, 4% in het opvolgen van de facturatie, 8% voor het geven van rondleidingen en 6% voor het opvolgen van de prospecten. Slechts 20% van alle vragen aan de woonassistent gaan over zorg- en dienstverleningen. Vreemd, niet?

Een woonassistent dient dus empatisch te zijn, zorgzaam, commercieel, technisch en administratief sterk. Een zeer zeldzame combinatie! De vraag is: hoe gaan we ervoor zorgen dat woonassistenten zich terug kunnen focussen op de zorg- en dienstvragen van de bewoners? En welke impact heeft dit op de prijs van de servicecomponent?

Impact op servicecomponent

Wanneer je de werking van assistentiewoningen gaat analyseren zal je vaststellen dat 80% van het takenpakket van een woonassistent taken zijn die niet bij een woonassistent dienen te zitten. Woonassistenten zijn er om de zorg- en dienstverleningen te coördineren en om er werkelijk te zijn voor de bewoners. Woonassistenten zijn geen vastgoedmakelaars, geen syndici en geen boekhouders. De meeste woonassistenten die we spreken zeggen ons dat ze te weinig tijd hebben voor de bewoners. Mankementen aan het gebouw en de verhuur van de assistentiewoningen zorgen ervoor dat hun agenda al voor 75% vol zit. Hieruit kan je dus besluiten dat de servicecomponent naar de bewoner te hoog is omdat er teveel taken bij de uitbater zitten dan nodig.

Woonassistenten hebben super krachten!

Lean is de oplossing

Wanneer we het takenpakket van een woonassistent terug “lean” maken ontstaan er tal van voordelen. De woonassistenten zullen niet alleen meer tijd krijgen voor de bewoners… de dagprijs zal hierdoor ook veel voordeliger worden! En wanneer de dagprijs voordeliger wordt zal ook de verhuur vlotter verlopen omdat de assistentiewoning plots voor een veel bredere doelgroep betaalbaarder wordt.

De conclusie dient te zijn dat woonassistenten hun superkrachten beter kunnen inzetten dan hoe ze het vandaag doen! Woonassistenten zijn werkelijk te bewonderen en hebben een hart van goud. Zorg ervoor dat ze hun job “echt” kunnen doen door hun takenpakket terug lean te maken.

Heb je na het lezen van de blog nog vragen of opmerkingen? Dat kan! Ze zijn meer dan welkom op het mailadres info@palomavlaanderen.be .Voor nog meer info over assistentiewoningen verwijs ik je graag door naar onze website www.palomavlaanderen.be. Wil je nog meer blogs lezen van ons? Klik dan op deze link.

Deze blog werd geschreven door Marc Driesen