Serviceflats of assistentiewoningen?

Sinds 2012 moet je ‘assistentiewoning’ gebruiken wanneer je het over een ‘serviceflat’ hebt. Toch zien we in het online zoekgedrag dat 47% meer mensen nog steeds zoeken op de term serviceflats en niet naar assistentiewoningen.

We stellen ons dan ook de vraag of de maatschappij voldoende op de hoogte is van het concept assistentiewoningen. Het antwoord is nee! Wanneer we aan 50 personen vragen om ons uit te leggen wat assistentiewoningen zijn, krijgen we zeer vage antwoorden die bovendien zeer ver uit elkaar liggen. De overheid zou een belangrijke rol kunnen spelen om de term te verduidelijken. Maar bij het kabinet van Volksgezondheid krijgen we als antwoord dat er in 2017 nog een campagne geweest is en dat een nieuwe nu niet aan de orde is.

Wat zien we op Google?

Wanneer we analyseren wat mensen over assistentiewoningen opzoeken op Google, zien we dat ze hoofdzakelijk op zoek zijn naar de regelgeving, de erkenningsvoorwaarden en de gemiddelde prijs van een erkende assistentiewoning.

Onderstaande foto geeft duidelijk weer dat tot op de dag van vandaag zeer veel mensen het begrip serviceflats en assistentiewoningen googelen. Maar zoals je kan zien duidelijk meer op de term ‘serviceflats’ dan op ‘assistentiewoningen’.

Assistentiewoningen op google trends
Serviceflats & assistentiewoningen op Google Trends

Uit het zoekgedrag kunnen we voorzichtig concluderen dat er vele vragen zijn rond de regelgeving en de prijszetting bij assistentiewoningen. We zien dat deze vragen zich niet enkel online voordoen maar ook binnen exploitaties zelf. Probeer als senior maar eens appels met appels te vergelijken. Bijna een onmogelijke taak aangezien de inhoud van “het servicepakket” in iedere residentie anders is. Bij de ene uitbater is een wekelijkse poetsbeurt inbegrepen, bij een andere de crisisinterventies bij een noodoproep.

Appels met appels vergelijken

De vraag die ik me al jaren stel: waarom bieden beheersinstanties zo’n enorm pakket aan diensten standaard aan? In vrijstaande assistentiewoningen zien we dat de meeste bewoners nog bijzonder zelfstandig zijn. De nood aan heel wat diensten is dus vrij beperkt. Om appels met appels te vergelijken zouden uitbaters een basispakket kunnen aanbieden die lean is. Aanvullend kan er een uitgebreide en goed uitgewerkte optielijst aan diensten en zorg aangeboden worden. Op deze manier zullen assistentiewoningen betaalbaarder worden voor iedereen. Zo ontstaat er een dienstverlening op maat en blijft het niet bij beloftes.

Om appels met appels te kunnen vergelijken, moet ook de wetgeving en regelgeving volgen. En ook daar knelt het schoentje. Om een voorbeeld te geven: de huidige interpretatienormen (2017) zijn nog gebaseerd op een wet die niet eens meer van kracht is. Het was een wijze beslissing om regelgeving aan te passen rond de gemeenschappelijke delen. Maar de huidig gehanteerde interpretatienormen spreken de nieuwe wetgeving tegen. Waarop gaan inspecteurs zich dan baseren, vragen we ons af.

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen of wil je een keer klankborden? Je kan ons bereiken op info@palomavlaanderen.be of meer info vinden op www.palomavlaanderen.be.

Deze blog werd geschreven door Marc Driesen.

Ontdek de Paloma brochure!

Met Paloma Vlaanderen staan we bekend voor ons uniek woonconcept! Wij zijn erin geslaagd om betaalbaarheid te koppelen aan dienstverlening met inhoud. Een inwonend conciërgekoppel, groepsvoordelen voor eigenaars en bewoners en meer!

Wil je graag meer weten?
Download onze brochure door het onderstaande formulier in te vullen.